یکشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۵۱ ق.ظ
ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم. نقص فلسفهی ما این است که امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است khamenei.ir
پاسخ:
♥
سوال شد برام که فلسفه باید با فرهنگ هماهنگ باشه
یا فرهنگ با فلسفه؟
+ تشکرمندیم
با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیطهای دانشگاهی اسم فلسفه برده میشد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها میرفت و تصوّر میشد فلسفه اساسا محصول تفکّر اینهاست.
+ مچکرم. شما هم موفق باشید
قبول دارم حرفتنون رو
اتفاقا «یکی از کارهایی که باید صورت گیرد، معرفی فلاسفهی شیعه در دورههای مختلف است.» که حتا دانشجوهای فلسفهی ما هم اونها را نمیشناسند
خب ما فلسفه ی اسلامی هم داریم
فلسفه ایرانی هم داریم حتا
اما فلسفه های ما مثل فلسفه های غربی توسعه پیدا نکرده.
فقط بحث فلسفی داریم در واقع تا مکتب فلسفی پویا و سیستماتیک که پاسخگو باشه :)
بله یکیش همین علامه جعفری
و اون هایی که از زمان ملاصدرا یعنی از 200 سال پیش تا الان فلسفه رو به دست ما رسوندن
هیچ اثری ازشون توی تاریخ فلسفه اسلامی نیست.
یعنی در واقع شاید اونها یه کارهایی در ادامه ی کار ملاصدا و این سینا کرده باشن ولی چون معروف نبودن بهشون توجهی نشده.
روز کنکور اینکه کتاب رو داشتم یا نداشتم تفاوتی ایجاد میکنه؟
روز کنکور که نه ولی امروز فرق میکنه بله.
تو این فرصت رو داری که اون کتاب رو بخونی
همون جور که دانشجویان و اهالی فلسفه هم این فرصت رو دارن که: برای مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن بکنند :)
پاسخ:
خوب طوری نیست. استخوان های خود ملاصدرا هم پوسیده
پاسخ:
ممنون بابت دعای خیرتون